امام جمعه تبریز گفت: مهمترین وجوه اثباتی و ایجابی گفتمان مقاومت عدالتخواهی و حقطلبی، آرمانگرایی و واقعبینی است.
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در همایش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کشور که در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار شد؛ با موضوع عزت، اقتدار و پیشرفت در پرتو گفتمان مقاومت با تبیین تناسب های گفتمان مقاومت و گفتمان لیبرالیسم و کمونیسم گفت: اگر گفتمان مقاومت را در چهارچوب گفتمان انقلاب اسلامی بپذیریم که به نظر واقعیتی انکارناپذیر است و در مقابل دیگر گفتمانها قرار میگیرد.
امام جمعه تبریز با اشاره به عناصر و مؤلفههای گفتمان مقاومت افزود: گفتمان مقاومت را میتوان در دو دسته طبقهبندی کرد؛ یک بخش نفی یا سلبی است و بخش دیگر اثباتی و ایجابی که در مرکز بُعد سلبی گفتمان مقاومت، سلطهستیزی قرار دارد.
حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم ادامه داد مهمترین عنصر سلبی گفتمان مقاومت، نفی سلطه و سلطهستیزی است و دوم، نفی استکبار و استبدادستیزی است.
وی با بیان اینکه نفی استبداد یک بُعد انقلاب اسلامی بود، گفت: مهمترین وجوه اثباتی و ایجابی گفتمان مقاومت که در مرکز این گفتمان قرار دارد، عدالتخواهی و حقطلبی، اسلامخواهی، صلحطلبی، عزتطلبی و اقتدار، استقلالطلبی، آزادیخواهی، معنویتگرایی، حکمت و عقلانیتگرایی، مصلحتگرایی و آرمانگرایی و واقعبینی است.
نماینده ولی فقیه در استان نقطه مقابل گفتمان مقاومت را گفتمان سلطه دانست و گفت: کانون گفتمان سلطه، سلطهگری و نظام سلطه است که زیادهخواهی، توسعهطلبی، نابرابری و بیعدالتی، تبعیض و خشونت ساختاری و استانداردهای دوگانه ظلم و زور را در درون خود دارد.
امام جمعه تبریز با بیان اینکه لیبرالیسم و کمونیسم هم در کانون نظام سلطه قرار دارد، اظهار داشت: عنصر اساسی و شعار اصلی انقلاب اسلامی ایران و گفتمان مقاومت «نه شرقی و نه غربی» است. معنی ظاهری «نه شرقی نه غربی» نفی سلطه شرق و غرب و رابطه با آنان است، ولی بیشتر به معنی نفی گفتمان این دو ، یعنی نفی گفتمان لیبرالیسم و نفی گفتمان کمونیسم است.
وی گفت: از زمان انقلاب تاکنون که جهان دچار دگرگونی های سیاسی مختلفی شده و دنیای دو قطبی به جهان تک قطبی تبدیل شده مقاومت در مقابل قطب کمونیسم و هم لیبرالیسم مطرح بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: در گذشته تقابل گفتمان مقاومت یا انقلاب اسلامی ایران با کمونیسم و لیبرالیسم به شکل یک مثلث بود اما الان یک ضلع این مثلث از بین رفته است و معارضه به صورت خط درآمده است، یعنی ما مستقیم در برابر گفتمان لیبرالیسم ایستادهایم که رأسش آمریکا است.
نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به سابقه گفتمان مقاومت گفت: سابقه مقاومت از قبل انقلاب اسلامی ایران بوده و علما و نخبگان و اساتید و انبوه تودههای ما در این منطقه اسلامی در برابر استعمار شرقی و غربی، کمونیستی و لیبرالیستی و انواع مکاتب فکری مقاومت کردهاند. اما با وقوع انقلاب اسلامی ایران یک تفاوت اساسی در نوع مقاومت پدید آمد و برای اولین بار یک عالِم بزرگ و یک مرجع تقلید مفهوم مقاومت را عوض کرد.
امام جمعه تبریز با بیان اینکه با وقوع انقلاب اسلامی مقاومت در اذهان مسلمانان بهویژه شیعیان از انتظار سلبی و انفعالی به یک انتظار ایجابی تغییر یافت، گفت: اگر تا پیش از آن میگفتیم که ظلم و بیعدالتی و اجحاف بد است، از آن پس گفتیم که این کافی نیست، بلکه باید برای اقامه عدل باید قیام کنیم. به همین خاطر حضرت امام خمینی(ره) اختلاف نظر جدی با برخی مراجع زمان خود پیدا کردند. آن مراجع ضمن استناد کردن به برخی احادیث، نسبت به حرکتهای انقلابی امام هشدار میدادند، اما پاسخ امام به این سخنان با طرح مباحث ولایت فقیه بود و اینکه عمل به «امر به معروف» و «نهی از منکر» در گرو تشکیل حکومت است.
وی گفت: امام برای نخستین بار دین را با سیاست یکی دانستند که حرکتی عمومی شکل گرفت و امام همراه با مردم حرکت کرد و مبانی معرفتی حکومت اسلامی را پیریزی کردند.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در ادامه با بیان اینکه در حوزه گفتمان روابط بینالملل، ما یک نظریه یا گفتمانی تحت عنوان گفتمان مقاومت نداریم، تصریح کرد: امروز ما در روابط بینالملل گفتمانها و نظریههایی داریم که شباهتهایی با گفتمان مقاومت یا بعضی از عناصرش پیدا میکند، استعمارزدایی، جهان سومگرایی، گفتمان پسااستعمارگرایی است که به نوعی سه موج در روابط بینالملل هستند.
نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: موج اول تلاشی برای کسب استقلال سیاسی و حقوقی بوده است، موج دوم، مبارزه و مقاومت برای کسب برابری اقتصادی است که نتیجه این تلاش برای یک نظم سیاسی-اقتصادی فرا استعماری است.
امام جمعه تبریز موج سوم را مبارزه برای کسب استقلال فرهنگی عنوان کرد و گفت: در انقلاب اسلامی هر سه اینها وجود داد اما تکیه بر موج سوم وجه تمایز انقلاب اسلامی است که ما میخواهیم گفتمان فرهنگی جدید و یک نوع شیوه زندگی جدیدی را به بشریت ارائه دهیم.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم اصطلاح «تجدید نظر طلبی» ، نظریه وابستگی و نظریه نشأتگرفته از مکاتب انتقادی را از دیگر گفتمان نظام های حاکمیتی برشمرد و گفت: مهمترین تفاوت گفتمانهای مطروحه با گفتمان مقاومت این است که همه آنها ذیل انسانگرایی تعریف میشوند.
نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: گفتمان مقاومت از لحاظ تئوریک هیچ نسبتی با دیگر گفتمان ها ندارد، چرا همه آنها سکولار هستند و نقشی برای خدا در روابط بینالملل قائل نیستند. در صورتی است که مهمترین ویژگی هستیشناسی گفتمان مقاومت عبارت از خدامحوری است و کانون هستیشناسی آن خداست./*