امـروز : شنبه 3 آذر 1403
تاریخ : يکشنبه 8 تير 1399
کد 21219

امام جمعه تبریز عنوان کرد؛ تقویت و ترویج هویت انقلابی، ملی و بومی رسالت صداوسیما

برنامه سازان رادیو و تلویزیون باید با توجه به زبان محلی مردم هر منطقه و آداب و رسومی که اسباب وحدت ملی است، توطئه های دشمنان را خنثی کنند تا هویت ملی، انقلابی و بومی هم تقویت شود.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در دیدار مسئولان و مدیران صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی با تاکید بر نقش آفرینی هنرمندانه و هوشمندانه صداوسیما در جامعه گفت: بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب، رسانه ملی دانشگاهی است که در آگاهی بخشی مردم نسبت به موضوعات مهم و روز جامعه نقشی بسیار مهم و اثرگذار ایفا میکند.

وی با بیان اینکه اشتباه این مجموعه هم در جامعه میتواند اثرات منفی به دنبال داشته باشد، اضافه کرد: برای پیشبرد اهداف صداوسیما، اهالی این مجموعه باید به ارزش های اخلاقی و اخلاق رسانه ای توجه ویژه داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در توصیف رسانه دینی، آن را هدایت گر، دین مدار و اخلاق محور دانست و گفت: رسانه دین باید در همه برنامه‌های خود، ملاک را محوریت؛ خدا، دین، ‌آموزه‌های دینی، اخلاقی و معارف اهل‌بیت(ع) قرار می‌دهد.

امام جمعه تبریز مسئولیت‌پذیری، شجاعت و شرافت حرفه‌ای، حق‌گرایی، بازنمایی واقعیات و عدم تحریف و دستکاری آن، رعایت حرمت مخاطبان،‌ رعایت مصالح نظام اسلامی،‌ حفظ حریم خصوصی، حفظ رازداری و امانت‌داری، حقِ دستیابی به اطلاعات سازنده و مفید، ترویج محاسن و مکارم اخلاقی و حرمت سانسور و خودسانسوری را مهم‌ترین ارزش‌هایی عنوان کرد که رسانه ملی باید به آن پایبند باشد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با تاکید بر تقویت تعصبات ملی از سوی رسانه ملی گفت: یکی از وظایف رسانه ملی حفظ، تقویت و ترویج هویت انقلابی، ملی و بومی جامعه است بعنوان مثال شبکه استانی مرکز تبریز باید با یادآوری رشادت های جوانان عاشورایی در دفاع مقدس و مجاهدت علمی علمای بزرگ خطه آذربایجان به مردم این منطقه، هویت ملی و بومی اهالی منطقه را تقویت کند. وی همچنین با تاکید بر نقش آفرینی هنرمندانه و هوشمندانه در رسانه ملی اظهار داشت: برنامه سازان رادیو و تلویزیون باید با توجه به زبان محلی مردم هر منطقه و آداب و رسومی که اسباب وحدت ملی است، توطئه های دشمنان را خنثی کنند تا هویت ملی، انقلابی و بومی هم تقویت شود.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه هویت بومی، هویت ملی را شکل میدهد، گفت: تولیدات و محصولات رسانه ای باید هدفمند، خدمت گرا و در خدمت توسعه استان باشد.

امام جمعه تبریز در ادامه با بیان اینکه صداوسیما در خط مقدم جنگ نرم و مبارزه رسانه قرار گرفته است، گفت: هیچ نهاد فرهنگی مانند رسانه ملی در خط مقدم جنگ نرم دشمن نیست، از این باید برای کمک به برنامه سازان این مجموعه خود را در کنار این مجموعه ببینیم.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم ادامه داد: در قضیه کرونا و برای برچیده شدن اخبار کذب و حاشیه ای مرجع قرار گرفتن رسانه ملی باعث شد این رسانه بار دیگر بعنوان رسانه زنده مطرح شود که مدیران صداوسیما باید از این فرصت بهره کافی ببرند. وی گسترش شبکه های اجتماعی در دنیای مجازی را مورد اشاره قرار داد و گفت: هر چند در سالهای اخیر این شبکه اجتماعی رقیب رسانه ملی شده اند اما از نظر اعتبار صداوسیما رقیبی ندارد و ملجأ دستیابی به اطلاعات درست رسانه ملی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی چالش جدی رسانه ملی را در موقعیت کنونی ساخت سریال های اینترنتی دانست و گفت: استقبال مردم از این سریال ها بیانگر آن است که رسانه ملی باید به تولید فیلم و سریال های تلویزیونی و ساخت برنامه های سرگرم کننده پر محتوا و سنگین اهتمام جدی داشته باشد.

امام جمعه تبریز تهدیدها و چالش های صداوسیمای را مورد اشاره قرار داد و گفت: تهدیدهای که متوجه این مجموعه میشود، تهدیدی برای نظام و انقلاب است که بی اهمیت شمردن آن موجب خسارت های جبران ناپذیر و ایجاد لطمه به اعتقادات و اعتماد مردم به نظام اسلامی خواهد شد.

حجت السلام  والسلمین آل هاشم درباره کاهش میزان مخاطبان رسانه ملی هم گفت: رسانه ملی باید با اهتمام جدی به ساخت برنامه های کیفی، توجه به کیفیت فنی تولیدات و انجام پژوهش های مستمر در خصوص برنامه های پخش شده، رضایتمندی مخاطبان را افزایش دهیم. وی توجه صداوسیما به اعتبار ملی این مجموعه خواستار شد و گفت: جذب و بکارگیری نیروهای متخصص، لزوم ارتقا روش های تبلیغی در آگهی های بازرگانی، داشتن خط مشی درست در تقویت اقتصاد ملی و تولیدات ایرانی موجب افزایش اعتبار ملی این سازمان میشود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به چالش های مخاطبان با سواد رسانه ای بالا گفت: رسانه ملی باید با سرعت بخشی به افزایش سواد رسانه ای، افزایش دسترسی و فهم انتقادی در تولید برنامه های خود باید توجه داشته باشد که مخاطبان از سواد رسانه ای بالایی برخوردارند.

امام جمعه تبریز در تشریح چالش های دیگر صداوسیما گفت: وابسته بودن به بودجه دولتی و عدم اطمینان به بخش خصوصی در تهیه و تولید برنامه ها، حجم بالا و بی سابقه آگهی های تبلیغاتی و بازرگانی، عدم توجه به اقتصاد رسانه ای، حاکم بودن نگاه سیاسی و ائدولوژیک خاص در برنامه ها، ناتوانی در بهره گیری از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، عدم توجه به سطح سواد رسانه ای مخاطبان، توصیه و تبلیغ فرهنگ مصرفی در جامعه، عدم توجه به رویکرد های فرهنگی و تربیتی در تهیه و تولید برنامه ها، رکود و نبود تنوع و تکراری بودن برنامه ها، کمبود نیروی تخصصی و حرفه ای به دلیل کمبود اعتبارات برای جذب نیروهای متخصص از جمله چالش های رسانه ملی است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با تاکید بر پخش اخبار و اطلاعات درست در شبکه استانی گفت: معرفی و شناساندن همه ظرفیت های استان در شبکه استانی مطالبه مردمی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

در ابتدای این دیدار مرتضی صفری مدیرکل صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی از عملکرد این سازمان گزارش داد./*

  • نوشته شده
  • در يکشنبه 8 تير 1399
  • ساعت 17
  • توسط itshams itshams
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh