حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: مقطع سوم حیات طیبه حضرت صدیقه طاهره، از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت خود حضرت، سخت ترین مقاطع حیاتى معصومین(ع) به شمار می آید
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در برنامه پیام جمعه با بیان اینکه مقطع سوم حیات طیبه حضرت صدیقه طاهره، از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت خود حضرت، سخت ترین مقاطع حیاتى معصومین(ع) به شمار می آید، گفت: بعد از ارتحال حضرت محمد فتنه کورى به وجود آورده بودند که جامعه در تشخیص حق به شک افتاده بود؛ که قیام و نهضت حضرت زهرا(س) در این جوّ تاریک، راهگشا شد.
امام جمعه تبریز اضافه کرد: پیچیدگى این برهه که زمانه تقابل دو جریان حق و باطل در شکل و صورت «جریان غدیر و امامت» و «جریان سقیفه و خلافت» تبلور یافته بود، سه دلیل عمده داشت. وی ادامه داد: یکی از این دلایل انحراف، اختناق و وحشت عمومى بود که در جریان سقیفه و خلافت براى انزواى سیاسى اجتماعى جریان غدیر و امامت در جامعه پسا رسول الله(ص) به وجود آورده بودند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی؛ بى بصیرتى، سکوت و مرعوبیت خواص در مقابل کودتاى جریان سقیفه و خلافت و عدم یارى و معاضدت جریان غدیر و امامت را دلیل دوم این شرایط سخت دانست و گفت: به دلیل پیچیدگی شرایط و براساس مأموریت الهى امیرالمؤمنین(ع) برای مصلحت اهمّ و اعظم حفظ اصل اسلام صبر و سکوت کرد.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم دفاع از حریم ولایت و امامت را یکی از برکات قیام حضرت فاطمه(س) عنوان کرد و گفت: فلسفه و حکمت وجودى اصل امامت و ولایت کاملاً واضح است. به صراحت آیه الکرسى نیز باید بدانیم که در عالَم، انسان بى ولی و رهبر وجود ندارد، و براساس آیه ۷ سوره رعد اصلى ترین و ضرورى ترین نیاز بشر هدایت و لازمه تحقق هدایت، وجود هادى است.
امام جمعه تبریز ترسیم راه صحیح و مستقیم را یکی دیگر از برکات قیام حضرت زهرا عنوان کرد و گفت: حضرت با تبیین گرى هاى هوشمندانه، حمایتهاى جانانه از امیرالمؤمنین(ع)، و ایستادگى شجاعانه و قهرمانانه در مقابل جریان سقیفه و خلافت، به جامعه معاصر و فرا معاصر خود، نشان دادند که راه راست و مستقیم کدام است و از طرف دیگر در بخشى از خطبه خود، مسیر جریان سقیفه و خلافت را راه شیطان و متابعت از او معرفى کرد.
وی با بیان اینکه شناخت جریان نفاق، از مشکلترین و پیچیده ترین امور در جامعه اسلامى است؛ افشاء چهره نفاق را یکی دیگر از برکات این قیام عنوان کرد و ادامه داد: در اوایل نهضت بزرگ پیامبر اکرم(ص)، شناخت چهره هاى نفاق راحت تر بود، چرا که وحى الهى در این زمینه، قاطع عمل نموده و چهره منافقین را به سرعت رسوا میکرد. نمونه بارز آنرا در جریان نزول سوره منافقین مى توان مشاهده کرد. و همین طور در جریان مسجد ضرار و تخریب آن. امّا هرچه عمر پیامبر اکرم(ص) رو به پایان مى رفت و خصوصاً بعد از رحلت آن حضرت، چهره نفاق پیچیده تر مى شد. تنها کسى که در آن موقعیت سخت مى توانست به صورت علنى از چهره نفاق پرده بردارد، و این جریان خطرناک تر از دوران پیامبر(ص) را معرفى کند، حضرت زهرا (س) بود.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: حضرت زهرا(س) با فراست و بصیرت الهى دیدند نفاق به میدان آمده و با نبود پیامبر اکرم (ص) میدان را براى فعالیت خود باز دیده است، در خطبه معروف خود پرده از چهره آنها برمى دارد.
امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) چهره نفاق سران سقیفه را به برخى از اصحاب خاص مخصوصاً بعد از جریان غدیر معرّفى کرده بود، گفت: این گروه با وجود مبارک پیامبر(ص) کارى از پیش نمى بردند؛ اما بعد از رحلت آن حضرت، هزینه سنگینى را بر اهل بیت(ع) و خصوصاً امیرمؤمنان على(ع) و فاطمه زهرا(س) وارد کردند. وی گفت: آنها تلاش داشتند کارهایشان را اسلامى جلوه دهند؛ ولى حضرت زهرا (س) چهره واقعى آنان را به خوبى نمایان ساخت./*